پنل کاربری

۳ عامل مهم و تاثیرگذار بر تفکر بیننده درباره‌ی فیلم‌ سینمایی

5,0 rating based on 1,234 ratings
3 عامل مهم و تاثیرگذار بر تفکر بیننده درباره‌ی فیلم‌های سینمایی
زمان مطالعه: 3 دقیقه
0
(0)

3 عامل مهم و تاثیرگذار بر تفکر بیننده درباره‌ی فیلم‌ سینمایی:

عوامل زیادی بر تفکر ببینده راجع‌به فیلم‌ سینمایی اثر می‌گذارند. در این جا به 3 عامل اشاره می‌کنیم:

  • دانش قبلی ما از فیلم سینمایی و موضوع آن:

آنچه قبل از دیدن فیلم، درباره‌ی آن یا موضوع مورد نظر آن می‌دانیم، می‌تواند بر نحوه‌ی تفکر بعدی ما درباره‌ی فیلم اثر بگذارد. برای مثال  اگر فیلم‌های سینمایی متعددی درهمان ژانر دیدیم، از فیلم انتظاراتی داریم. این که با بقیه فیلم‌هایی که دیده‌ایم متفاوت باشد.

آشنایی با پس‌زمنیه‌های فیلم سینمایی، یا خواندن مطالبی درباره‌ی آن، می‌تواند به ما کمک کند زمینه‌ی تاریخی یا حتی سیاسی یک فیلم را بهتر بشناسیم و درک کنیم. برای مثال در فیلم‌های خاطرات موتورسواری و فریدا زیاد به مسائل سیاسی توجه نشان ندادند؛ زیرا می‌ترسیدند که نتوانند سرمایه لازم را برای تولید فیلم تأمین کنند؛ و یا بازار فروش گسترده‌ای از فیلم را از دست بدهند.

 به ویژه در بازار عظیم آمریکا برای موفق شدن، نباید زیاد روی جنبه‌های سیاسی آن تمرکز کنند. اما بیننده‌ای که از سابقه و پس‌زمینه این مدل فیلم‌ها خبر دارد، طبیعی است آنهارا از نظر بسط شخصیت و بلکه از نظر مسائل تاریخی و سیاسی هم بررسی می‌کنند.

 

  • سابقه و پیش‌زمینه تماشاگر:

خیلی وقت‌ها این که تماشاگران نطرات متقاوتی نسبت به آن فیلم دارند، ناشی از سابقه و پس‌زمینه‌ی خودشان است. بیایید بررسی کنیم چطور سه عامل : “سن‌ و سال و تجربه”، “باورهای سیاسی “و “جنسیت” بر تجزیه و تحلیل فیلم تاثیر می‌گذارند.

تابه‌حال شده که شما و پدرو مادرتان باهم یک فیلم سینمایی را ببینید و درباره‌ی آن بحث کنید و از خودتان بپرسید چرا اینقدر نظرات‌تان باهم متفاوت است؟ انگار که درباره‌ی دو فیلم سینمایی مختلف حرف میزنید؟ اختلاف سن و سال می‌تواند بر باعث شود ما روی جزئیات مختلفی از موضوع فیلم تمرکز کنیم؛ یا برداشت‌های متفاوتی از فیلم داشته باشیم.

اعتقادها و باورهای سیاسی بینندگان هم می‌تواند بر برداشت‌های آنان از فیلم تاثیر بگذارد. در روز‌هایی که تایتانیک تازه اکران شده بود، بسیاری از تماشاگران آمریکایی شیفته‌ی جلوه‌های ویژه فیلم و جنبه‌های احساسی و عاطفی آن شده بودند. مسائلی مثل دستاوردهای فردی، فداکاری، ازخودگذشتگی.

 اما این فیلم در چین هم محبوبیت فراوانی پیدا کرد. دلایل محبوبیت در چین با دلایل محبوبیت در آمریکا تفاوت داشت. از آنجا که فلسفه‌ی سیاسی دولت چین بر تشویق و دستاوردهای طبقه‌ی کارگر است، چینی‌ها بیشتر روی معرفی طبقات اجتماعی در فیلم تمرکز کردند. و به خصوص شیفته شخصیت جک شدند. که از طبقه‌ی کارگر بود. تماشاگران چینی او را به عنوان یک کارگر سخت کوش و باشرافت ستودند.

  • رویکردهای انتقادی:

با رشد و محبوبیت و اوجگیری موقعیت اجتماعی سینما در سده بیستم، آدم‌هایی با علایق و پس‌زمینه‌های متفاوت، رویکردهای انتقادی مختلفی در مورد آن مطرح می‌کردند و به کار بستند.

تماشاگر در تلاش برای توضیح، تحلیل و تفسیر یک فیلم  سینمایی یا گروهی از فیلم‌ها ممکن است مفهومی از یک رویکرد انتقادی را با مفاهیم دیگری بیامیزد.

انواع مختلفی از رویکردهای انتقادی در نقد و تحلیل فیلم به کار گرفته شده‌اند. مثلا نقد فرامالیستی و نقدهای ادراکی که بر متون و واکنش‌های مخاطبان به آنها تمرکز می‌کنند.

در اینجا یک تئوری را مطرح می‌کنیم به اسم “تئوری مؤلف“. بر اساس این تئوری: برخی فیلم‌سازان و کارگردانان، مهم‌ترین و مسلط‌‌ ترین عنصر خلاق در تولید فیلم هستند. دیدگاه و روش‌های خاص خود را در تولید فیلم حاکم می‌کنند و فیلم‌هایشان ساختاری مشابه دارد. برای مثال می‌توان فیلم‌های کریستوفر نولان را مورد تحلیل قرار دهیم. در فیلم‌های نولان، همیشه پیچیدگی‌هایی وجود دارد که مخاطب را به فکر وا می‌دارد و مجبور به دوباره دیدن فیلم می‌کند.

 

منبع: کتاب مبانی سینما 3

۳ روش عالی برای کسب درآمد از فیلمسازی + دانلود چک لیست فیلمسازی

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.