پنل کاربری

۹ قدم مهم برای رشد کسب و کار

5,0 rating based on 1,234 ratings
رشد کسب و کار
زمان مطالعه: 3 دقیقه
5
(2)

رشد کسب و کار به چه عواملی بستگی دارد؟ در این نوشتار راز رشد کسب و کارها را برای شما بازگو می‌کنیم. ۹۰ درصد موفقیت کسب و کارتان به بازاریابی اصولی بستگی دارد. در نتیجه، تنها ۱۰ درصد از علل رشد یک کسب و کار به ایده‌ی کسب و کار ارتباط دارد. برخی از افراد با تمرکز بر جنبه‌های نادرستی از بازاریابی کسب و کار راه را به اشتباه می‌روند.  آموختن روش درست رشد یک کسب و کار مسیر استانداردی را برای رسیدن به هدف به ما نشان خواهد داد.

روش رشد کسب و کارتان را پیدا کنید

درصد بسیار زیادی از کسب و کارهای نوپا، شکست می‌خورند. حقیقت این موضوع را بسیاری از صاحبان کسب و کار نوپا نمی‌پذیرند. این درصد تا ۹۵ درصد هم گزارش شده است.

اگر شما یک استارتاپ هستید، باید خود را جزء ۵ درصد قرار دهید. قرار گرفتن شما در ۵ درصد موفق، نیاز به دانستن و اجرای مطالب زیادی دارد.

بازاریابی موضوعی متفاوت و مهم‌تر از تبلیغ و فروش محصولات است. بازاریابی به موضوعاتی می‌پردازد تا شما را در جذب مشتری، حرفه‌ای‌تر کند.

به هر میزان که اطلاعات شما در مورد مشتریان‌تان بیشتر باشد، بازاریابی کسب و کارتان در درازمدت به نتایج بهتری منجر می‌شود.

بازاریابی مؤثر کسب و کار، به‌ویژه در کسب و کارهای کوچک، هم می‌تواند باعث رشد و موفقیت یک کسب و کار شود و هم می‌تواند باعث شکست آن شود. بدون یک طرح بازاریابی خوب و تکنیک‌های فروش، کسب و کار موفقی نخواهید داشت.

۱. محصولاتی در بازار رشد می‌کنند که با نیازهای بازار هم جهت باشند


بسیاری از مالکان کسب و کار محصولاتی دارند که کسی تمایل به خرید آن‌ها ندارد. اگر نیازهای بازار را نمی‌شناسید، چگونه انتظار دارید کسب و کارتان رشد کند؟ برخی مالکان کسب و کارهای جدید این‌گونه عنوان کردند که “فقدان نیاز بازار به محصولات‌شان باعث شکست کسب و کارشان شده است”. مهم نیست چه میزان ابزارهای بازاریابی و بودجه در دسترس شما است، مشغول شدن با یک محصول بد، که نیازهای بازار را برآورده نمی‌کند هیچ نتیجه‌ی مثبتی برای‌تان ندارد.

۲. یک نگاه فروش مخصوص به خودتان داشته باشید


برای این‌که یک کسب و کار موفق داشته باشید، لازم است بر وجه تمایزتان از دیگران متمرکز شوید. آیا می‌توانید ویژگی منحصر به‌فرد کسب و کارتان را در یک جمله خلاصه کنید؟ برندتان چه تفاوتی با رقبای‌تان دارد؟ از نظر مشتریان‌تان کدام‌یک از ویژگی‌های برند شما مهمتر است؟ اگر می‌توانید به این پرسش‌ها در مورد کسب و کارتان پاسخ دهید، پس فرصت پیروزی دارید.

۳. بازارهایی که می‌تواند به تکمیل محصولات شما کمک کند را شناسایی کنید


پیش از آن‌که به این استراتژی بپردازید، از خودتان بپرسید “شرکت من در چه کسب و کاری فعالیت می‌کند؟” آیا محصولات و خدمات‌تان نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند؟ به‌عنوان مثال، پاسخ یک شرکت بیمه‌ای این است که آن‌ها محصولات بیمه‌ای ارائه می‌کنند. اگر شرکت بگوید، باعث راحتی خیال مردم می‌شود و در روز مبادا به داد آن‌ها می‌رسد، تعریف گسترده‌تری ارائه کرده است. در بازار گوشه‌ی شما، تلاش کنید محصولات و خدماتی را بفروشید که مکمل یکدیگر هستند.

۴. مکان‌های فروش جدید پیدا کنید


برخی مواقع احساس می‌کنید برخی کانال‌های توزیع خاص،‌ رشد کافی برای کسب و کارتان همراه ندارند. اگر این‌چنین است، لازم است استراتژی‌تان را بازنگری کنید. ولی این کار مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است، چرا که این فرآیند چالش‌برانگیز است. شما می‌توانید از سامانه‌های توزیع چندکاناله نیز استفاده کنید. واقعیت این است که، گزینه‌های خرید زیادی برای مشتریان امروز وجود دارد. در حالی‌که برخی افراد، فروشگاه‌های سنتی را ترجیح می‌دهند،‌ برخی به خرید آنلاین تمایل نشان می‌دهند.

۵. برندتان را به در ذهن مخاطبان، هک کنید


واقعیت این است که، وقتی مردم چیزی را می‌شناسند، احساس خوبی خواهند داشت. مصرف‌کنندگان برندهایی را انتخاب می‌کنند که با آن‌ها آشنا هستند. سرمایه‌گذاری در یک برنامه‌ی بازاریابی کسب و کار که موجب آگاهی مردم و افزایش تقاضا برای سرویس یا محصول شما می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

۶. راهبردهای دیجیتال مارکتینگ را بدانید و اجرا کنید


ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم. شما باید در فضای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشید تا بتوانید محصولات یا خدمات‌تان را بفروشید. استفاده از اثربخشی آنلاین در توییتر و فیسبوک باعث افزایش رؤیت‌پذیری برندتان می‌شود. به این ترتیب مشتریان جدیدی می‌یابید و کسب و کارتان رشد موفقیت آمیزی خواهد داشت.

۷. مشتریان خود را وفادار بار بیاورید


اگر به دنبال راه‌هایی برای جذب مشتریان همیشگی می‌گردید، لازم است یک برنامه‌ی وفاداری داشته باشید. برنامه‌ی وفاداری، با تشویق افراد به خرید مجدد، بر عادت خرید مشتریان‌تان تأثیر می‌گذارد. وجود یک برنامه‌ی وفاداری برای هر کارآفرین زیرکی که به دنبال رشد کسب و کارش است، ضروری است.

۸. اول مصرف‌کننده بعد توزیع کننده


بسیاری از توزیع‌کنندگانی که به‌طور مستقل عمل می‌کنند نسبت به هیچ برندی وفادار نیستند. این امر می تواند باعث بروز مشکل برای کسب و کارها شود. آن‌ها به دنبال برندهایی هستند که بیشترین سود را برای‌شان داشته باشند. مصرف‌کننده‌ی نهایی، ذینفع اصلی است. ولی می‌بایست یک برنامه‌ی مشترک طراحی کنید تا نتیجه‌ی بُرد – بُرد داشته باشید.

۹. مشتریان را مبلغ خود کنید


این نکته یکی از مهمترین عناصر استراتژی‌های بازاریابی است. مشتریان شما بهترین کسانی هستند که می‌توانند برای شما تبلیغ کنند. مردم غالبا به قضاوت دوستان و افراد خانواده‌شان درباره‌ی کیفیت یک محصول اطمینان می‌کنند. تلاش کنید تا بازاریابی دهان به دهان در مورد کسب و کارتان رونق بگیرد.

این مطلب را نیز مطالعه کنید:چرا برنامه پولی بریتان مهم است؟

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.