پنل کاربری

۳ قانون تغییرناپذیر مارک تجاری

5,0 rating based on 1,234 ratings
تبلیغات
زمان مطالعه: 3 دقیقه
5
(2)

۳ قانون تغییرناپذیر مارک تجاری

سه قانون مارک تجاری که در کتاب کلاسیک آقای ال ریز توضیح داده شده است، را بیاموزید

۱. قانون انبساط
قدرت یک برند با گسترش آن رابطه عکس دارد. آیا کوتاه مدت در مقابل بلند مدت را انتخاب می‌کنید، آیا تولید خود را گسترش می‌دهید زیرا قصد افزایش فروش در کوتاه مدت را دارید یا از این نام تجاری راضی هستید که برند خود را در ذهن مصرف کنندگان جا بیندازید و در آینده فروش بیشتری داشته باشید؟

بیشتر افراد سعی می کنند مارک تجاری را با یک محصول واحد در ذهن خود مرتبط کنند. مصرف‌کنندگان مارک‌هایی می‌خواهند که در یک کلمه از سایر محصولات متمایز باشند، هر چه کوتاه‌تر، بهتر است. اما بازاریابان همیشه در حال طراحی برنامه‌هایی هستند که با منافع مصرف‌کننده مغایرت داشته باشد. اگر چه گسترش تجارت شما می‌تواند منجر به فروش بیشتر در کوتاه مدت شود؛ اما کاملاً مخالف مفهوم تأسیس برند است. اگر می خواهید یک برند تأثیرگذار در ذهن مصرف کننده ایجاد کنید، باید آن را محدود کنید و گسترش ندهید. در طولانی مدت ، گسترش کنترل نشده شما باعث کاهش قدرت و تضعیف چهره برند شما می‌شود.

۲. قانون شهرت
تولد یک برند توسط شهرت به وجود می‌آید نه با تبلیغات. شاید در گذشته، صرف هزینه‌های زیاد برای تبلیغات، کلید ساخت یک برند بود؛ اما آنچه در گذشته موثر بوده است، لزوماً امروز نیز موثر نیست. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز با صدها پیام تبلیغاتی روبرو می‌شویم.

در شرایط عصر کنونی برندها متولد می‌شوند و ایجاد نمی‌شوند. یک مارک تجاری باید این توانایی را داشته باشد که در رسانه‌های مختلف شهرت مطلوبی کسب کند، در غیر این صورت فرصتی در بازار نخواهد داشت. بهترین راه معروف شدن اولین بودن است. به عبارت دیگر، اولین مارک در طبقه‌بندی محصولات یا خدمات.

رسانه های خبری در تلاش هستند تا در مورد چیزهای جدید و نوظهور صحبت کنند، اینکه چه چیزهای جدید است و بازار داغ چیست، نه بهترین‌ها. هر زمان نام تجاری شما بتواند اخبار جدیدی را منتشر کند، در آن صورت فرصتی برای معروف شدن خواهد یافت. آنچه دیگران درباره برند شما می گویند بسیار قدرتمندتر از آنچه در مورد خود می گویید است. به همین دلیل کسب شهرت از تبلیغات موثرتر است.

امروزه مارک‌های مشهوری که نتیجه تلاش‌ها و استراتژی‌های روابط عمومی هستند با تبلیغات تقویت می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها استراتژی‌های بازاریابی خود را بر پایه تبلیغات بنا نهاده و آنرا تنها وسیله ارتباطی خود می‌دانند اما آنها اشتباه می‌کنند. ابتدا باید هر راه حل از نظر محبوبیت شکل بگیرد.

۳. قانون تبلیغات
هر برند پس از تولد برای داشتن سلامتی و ماندگاری به تبلیغات نیاز دارد. پولی که برای تبلیغ هزینه می‌کنید به درد شما نمی‌خورد بلکه مانع از پیروزی رقبا می‌شود. تقریباً همه مارک‌های معتبر یک روند را طی می‌کنند. این قاعده کلی است: “اول‌، کسب شهرت‌، سپس تبلیغات”. تبلیغات از تسخیر رقبا در بازار جلوگیری می‌کند. مارک‌های مطرح نمی‌توانند بودجه تبلیغاتی خود را به عنوان یک سرمایه قابل بازگشت در نظر بگیرند. در عوض، آنها باید آن را نوعی بیمه بدانند که از آنها در برابر هجوم رقبا محافظت کند.

یک برند پیشگام چه چیزی را باید تبلیغ کند؟ پیشگام بودن

رهبری تنها عامل تحریک‌کننده است که در رفتار مصرف‌کننده موثر است. تقریباً هر آگهی ادعا می‌کند بهترین است. این یک ادعای رایج است، ولی وقتی در آگهی شما آمده باشد ، “محصول ما پیشگام است”. مخاطبان شما چه نظری خواهند داشت؟ “باید بهتر باشد.”

تبلیغات ممکن است نتیجه‌ای نداشته باشد. اما اگر پیشگام باشید، تبلیغ رقبای خود باید مبالغ هنگفتی را صرف رقابت با شما کند.

روی کسب‌و کار خود کار کنید.

منبع: کتاب “۲۲ قانون نام تجاری تغییرناپذیر”
نویسنده: ال ریز و لورا ریز

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.