پنل کاربری

۱۳ نکته مهم برای ارسال فیلم به جشنواره‌ها

5,0 rating based on 1,234 ratings
زمان مطالعه: 4 دقیقه
5
(19)

هنگام ارسال فیلم به جشنواره‌، به خصوص جشنواره‌های خارجی نکات بسیار مهمی وجود دارد که در صورت رعایت آنها، شانس بیشتری برای حضور در آن جشنواره پیدا می‌کنید.

۱. قوانین و مقررات جشنواره را دقیقاً مطالعه کنید

همان طور که برای تولید فیلم خود ماهها وقت صرف کرده‌اید، کافی است هنگام ارسال فیلم به جشنواره، برای خواندن قوانین و مقررات هر جشنواره‌ای پنج دقیقه وقت بگذارید.

گاهی جدی نگرفتن قوانین و مقررات جشنواره‌ها منجر به رد فیلم شما می‌شود که صرفاً به خاطر در نظر نگرفتن یک نکته کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت است.

۲. فرم ثبت‌نام را تکمیل کنید

برخی از فیلم‌سازان به خاطر ثبت‌نام در جشنواره‌های متعدد، دیگر حوصله نمی‌کنند فرمها را با دقت تکمیل کنند و بعضی از فیلدها را خالی می‌گذارند. این فیلم‌ها حتی به هیئت انتخاب هم داده نمی‌شود، چه رسد به هیئت داوری!

اگر مفهوم هر یک از فیلدهای فرم جشنواره را نمی‌دانید فوراً آن را در گوگل جستجو کنید.

هنگام ارسال فیلم به جشنواره، فیلدهای ایمیل و شماره تماس خیلی مهم هستند ولی بعضاً اشتباه وارد می‌شوند!

خیلی بدیهی است که هیچ فیلمسازی که فیلمی به جشنواره‌ای ارسال می‌کند، در صدد پنهان کردن هویت خود نیست. ولی یکی از موارد معمول، عجله و بی‌دقتی فیلمساز در پر کردن فرم است که منجر به اشتباه وارد کردن این دو فیلد مهم می‌شود.

۳. اطلاعات دسترسی درست بدهید و در دسترس باشید

وقتی شما فیلمی را به جشنواره‌ای ارسال می‌کنید، ایمیل یا تماس‌های تلفنی‌ای از آن جشنواره دریافت خواهید کرد. پس لازم است ایمیل اصلی و شماره تماس در دسترس خود را بدهید و در طول 24 ساعت در دسترس باشید تا فرصت حضور در یک جشنواره را از دست ندهید.

۴. مسئولان جشنواره را کچل نکنید

به خلاف مورد بالا، بعضی فیلمسازان بسیار دغدغه‌مند هستند. به محض ارسال فیلم و فرم ثبت‌نام، تماس‌های آنها با دبیرخانه جشنواره شروع می‌شود که آیا  فیلم ما به دست شما رسیده است. تازه این خوب است. بعضی افراد از همان ابتدا از امکان انتخاب فیلم، نتایج داوری و مواردی از این قبیل می‌پرسند. صبور باشید و به مسئولان جشنواره رحم کنید!

۵. موارد حقوقی ارسال فیلم به جشنواره را رعایت کنید

برای ارسال هر فیلم به جشنواره، چه شما کارگردان یا هر یک از عوامل تولید آن باشید، اجازه مکتوب از تهیه‌کننده فیلم ضروری است.

بیشتر فرم‌های ثبت‌نام، جایی برای نام و امضای تهیه‌کننده دارد. ابتدا با تهیه‌کننده توافق کنید تا بعد از ارسال مجبور به انصراف آن از حضور در جشنواره نباشید.

۶. رعایت حقوق کپی‌رایت

هنگام ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی، نمی‌توانید از موسیقی‌های آرشیوی که در ایران به راحتی از آنها را در فیلم قرار می‌دهیم، استفاده کنید.

پس حتماً دقت کنید یا فیلم شما فاقد موسیقی باشد، یا موسیقی را سفارش داده و ساخته باشید یا از موسیقی‌های بدون حق کپی‌رایت در سطح بین‌المللی استفاده کنید.

اگر این موضوع را پنهان کنید و برگزارکننده جشنواره متوجه این خطای قانونی نشود، برگزار‌کننده، سالن نمایش فیلم و شما همگی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

۷. مطمئن شوید لوح فشرده ارسال سالم است

اگر فیلم‌تان را به وسیله دی وی دی به جشنواره‌ای ارسال می‌کنند، حتما بعد از رایت دی وی دی، مجدداً محتوای آن را از دی وی دی، روی هارد خود کپی کنید تا مطمئن شوید دی وی دی سالم رایت شده است.

همچنین دقت کنید اگر جشنواره‌ای فیلم را به فرمت اچ دی و با پسوند mp4 می‌خواهد، فیلم را با فرمت دی وی دی ویدئو رایت و ارسال نکنید.

۸. عکس‌های با کیفیت ارسال کنید

عکس پرسنلی و عکس‌های صحنه و پشت صحنه با کیفیت ارسال کنید. این عکس‌ها قرار است در کاتالوگ جشنواره با بهترین کیفیت طراحی، کاغذ و جلد چاپ و ماندگار شود.

۹. عضو شبکه‌های اجتماعی معتبر باشید

شخص شما برای بهتر دیده شدن فیلم‌تان در جشنواره باید رسانه باشید. لازمه این این کار، داشتن صفحات اجتماعی از قبیل اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک و توئیتر است.

اطلاع‌رسانی شما از زمان پخش فیلم، می‌تواند با استقبال بیشتر بینندگان مواجه شود و شانس شما را برای دریافت جایزه از نگاه تماشاچیان را افزایش دهد.

۱۰. پرس‌کیت الکترونیکی داشته باشید

اگر فیلم‌های‌تان را به جشنواره‌های خارجی می‌فرستید این موضوع ضرورت دو چندانی دارد. شما اگر پرس‌کیت داشته باشید، خبرنگاران و کسانی که می‌خواهند فیلم شما را تبلیغ کنند به اطلاعات کامل فیلم شما دسترسی خواهند داشت. همچنین، توزیع‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم در دنیا با دسترسی به پرس‌کیت شما می‌توانند به بازاریابی فیلم شما کمک بسیار زیادی کنند.

مواردی که در پرس‌کیت درج می‌شود عبارتند از: خلاصه داستان، لاگ‌لاین، بیوگرافی کارگردان و سایر عوامل، مصاحبه‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای تبلیغاتی، خبرهای مربوط به فیلم شما و هر اطلاعات دیگری که می‌تواند به بازاریابی فیلم شما کمک کند.

۱۱. مصاحبه و جلسات پرسش و پاسخ را جدی بگیرید

در هر جشنواره، رویدادهای خبری‌ای برگزار می‌شود که هم باعث معروفیت فیلم شما می‌شود و هم باعث برندینگ شخصی شما.

وقتی خودتان در یک جشنواره حاضر می‌شوید، دقت کنید جذابیت‌ فیلم‌های موجود و حضور در سالن‌های نمایش یا مسائل سرگرم‌کننده دیگر مانند جاذبه‌های گردشگری آن شهر، شما را از حضور در برنامه‌های جانبی جشنواره غافل نکند

۱۲. از واسطه‌های سودجو دوری کنید

وقتی شما قصد شرکت در یک جشنواره خارجی دارید، ذهن شما پر است از سؤالات بی‌جواب و استرس ناشی از این ناآگاهی

در کنار این وضعیت ذهنی شما، افرادی سودجو خودنمایی می‌کنند که خود را در کار جشنواره‌های خارجی بسیار حرفه‌ای می‌دانند. وقتی صحبت از افراد سودجو می‌شود دقت کنید افرادی مورد نظر من هستند که فیلمساز نیستند، بلکه دلال‌هایی هستند که از آگاهی اندک شما سوء استفاده می‌کنند. از شما مبالغی را می‌گیرند و بدیهیات قابل دسترس را به شما تحویل می‌دهند

شما برای رسیدن به جواب تمام سؤالات خود کافی است در گوگل سرچ کنید، همین!

۱۳. روابط خود را افزایش دهید

در هر جشنواره شما با کارگردانان، عوامل فیلم، مسئولان برگزارکننده جشنواره و خبرنگارانی مواجه می‌شوید که ایجاد ارتباط پیوسته با آنها آینده فیلم‌سازی شما را متحول خواهد کرد.

خیلی از این افراد در بسیاری از جشنواره‌های مهم دیگر دنیا حضور خواهند داشت. شاید بعضی از آنها بعدها داور یک جشنواره شوند و هر فیلم‌ساز زیرکی ارزش چنین ارتباطی را می‌فهمد

با همه آنها، شماره  تماس و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل خود را رد و بدل کنید.

موفق باشید

حسین هاشمی

کلیک کنید و مطالب این صفحه را هم بخوانید!

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.