پنل کاربری

کارگردانی از صفر

5٫0 rating based on 1,234 ratings
کارگردان
۵
(۱)

کارگردانی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین نقش‌ها در صنعت فیلم‌سازی است. برای شروع کار کارگردانی از صفر، چه اصول و مفاهیم مهمی را باید بدانیم؟ 

۱. وظیفه کارگردان:

هر فیلم، جنبه‌های خلاقانه‌ای دارد که وظیفه اصلی کارگردان مدیریت آن جنبه‌هاست. کارگردان فیلمنامه را در دست می‌گیرد و صحنه‌های آن را یک به یک تصور می‌کند. پس از پردازش ذهنی او از محتوای فیلمنامه، حالا وقت آن رسیده که خواسته‌های خود برای تحقق تصویری‌شدن فیلمنامه را از عوامل تولید فیلم بخواهد.

۲. تغییرات در فیلمنامه

کارگردان باید قبل از شروع تولید فیلم، فیلمنامه را بررسی کند. مهم نیست که فیلمنامه را خود او یا شخص دیگری نوشته است! هر فیلمنامه‌ای با توجه به شرایط تولید نیاز به تغییرات حتی در حد جزئی دارد. 

۳. تعامل با عوامل تولید

کارگردان،‌ ایده‌هایی در ذهن دارد که وجه تمایز کار او با هر فیلم دیگری است. برای اینکه کارگردان بتواند ایده خود را عملی کند باید با کلیه عوامل تولید فیلم صحبت کند و ایده خود و نحوه اجرای آن را با آنها مطرح کند تا عوامل فهم درستی از خواسته کارگردان داشته باشند. 

۴. دکوپاژ فیلمنامه

هنگام ضبط فیلم زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای کارگردان نیست. گاهی افزایش یا کاهش حتی یک روز تولید می‌تواند در سرنوشت فیلم به لحاظ سوددهی تاثیر بگذارد. پس ضروری است کارگردان از قبل، شرح تمام نماهای مورد نیاز خود را بنویسد و هنگام تولید یک به یک اجرا کند. شرح نماها شامل اندازه هر قاب، زاویه دوربین و حرکت دوربین است.

۵. انتخاب بازیگران

انتخاب بازیگران فیلم با پیشنهاد تهیه‌کننده و کارگردان صورت می‌گیرد. گاهی مدیر تولید به نمایندگی از تهیه‌کننده فیلم، جایگزین او می‌شود. قطعاً هر کارگردانی دوست دارد بهترین و شاید چهره‌ترین بازیگران را به کار بگیرد. ولی با توجه به بودجه فیلم، این تهیه‌کننده است که بهترین گزینه ممکن را تایید می‌کند.

همچنین کارگردان، گزینه‌های انتخاب شده را به صورت حضوری تست می‌کند و بهترین گزینه‌ای که می‌تواند با نقش مورد نظر او خو بگیرد را انتخاب می‌کند.

۶. تولید فیلم

هدف نهایی، تولید بهترین و با کیفیت‌ترین است. پس کارگردان در این مرحله با کشف علاقمندی بازیگران و نقاط قوت آنها،‌ روشی را انتخاب می‌کند که به بهترین خروجی منجر شود.

۷. تدوین

چیزی که تدوینگر فیلم در اختیار دارد، راشها و فیلمنامه است. ولی گاهی این دو مورد کفایت نمی‌کند. پس کارگردان باید تمام نکاتی را که تدوینگر با خواندن فیلمنامه و دیدن راشها به دست نخواهد آورد را به صورت مکتوب در اختیار او قرار دهد تا تدوینگر با ذهنیت کاملاً روشن تدوین فیلم را شروع کند.

۸. صداگذاری

پس از اتمام تدوین، کارگردان با مدیر صداگذاری جلسه می‌گذارد و خواسته‌های خود را برای انتقال هر چه بهتر مفهوم هر سکانس به او می‌گوید.

۹. آهنگسازی

پس از پایان صداگذاری، کارگردان با آهنگساز هم‌صحبت می‌شود تا موسیقی ساخته شده به بهترین نحو، مفهوم هر سکانس و کل فیلم را به ذهن مخاطب منتقل کند.

نویسنده: حسین هاشمی

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.