پنل کاربری

چگونه بعضی ایده‌ها معروف می‌شوند؟

5,0 rating based on 1,234 ratings
زمان مطالعه: 2 دقیقه
5
(2)

حقیقت این است که همه مردم مثل هم نیستند و سلایق هم مثل هم نیست.

ولی چه طور یک فیلم یا یک آهنگ خیلی زود بین بقیه معروف می‌شود حتی با در نظر گرفتن این که سلایق مشابه کم است؟ در این اینجا به پاسخ این پرسش می پردازیم.

روان شناسی در سال ۱۹۴۰ میلادی دست به یک آزمایش زد تا ببیند مردم در انتخاب چگونه عمل می‌کنند. او چند کلمه بی‌معنا، شخصیت‌های چینی و اشکال تصادفی را در اختیار سوژه های خود قرار داد و از آنها خواست بین گزینه‌ها چیزی را که بیشتر دوست داشتند انتخاب کنند. نتیجه‌ی آن خیلی جالب بود: مردم ترجیح می‌دادند چیزهایی را انتخاب کنند که برایشان آشناتر بود. آنها چیزهایی را انتخاب می‌کردند که بیشتر دیده بودند! سلیقه‌ی آنها چنین ریشه‌ای داشت.

به این کشف «اثر دیدن» می گویند که یکی از قوی ترین کشف شده های روان شناسی مدرن است.

این مبحث در ترجیح مردم به انتخاب دوستان و آشنایانشان نیست بلکه بعد از آزمایش های بسیار مشخص شده که سوژه های مختلف اشکال، آهنگ‌ها و صدا های مردمی که با آنها آشنایی دارند، انتخاب می‌کنند.

بگذارید مثالی برایتان بزنم؛ مردم ترجیح می‌دهند با همان قیافه خودشان، خود را در آینه ببینند. علاقه‌ای به این که آنها را زشت‌تر یا زیباتر نشان بدهند ندارند، بلکه ترجیح شان این است. چرا؟ چون به چهره ی خود عادت دارند و می‌خواهند همان طور دیده شوند که همیشه بودند.

مثلا دقت کرده‌اید زمانی که غذایی می‌خوریم که تا به حال نخورده بودیم یا مثلا غذاهای آسیایی مثل سوشی، احساس راحتی با آنها نداریم و غذاهای ایرانی خودمان را به آن غذا ها ترجیح می‌دهیم؟ این ریشه در تفاوت عادت‌هاست.

مارتین هایدگر می‌گوید: انسان مانند انسان های دیگر به دنیا می‌آید ولی با فردیت خودش می‌میرد. مثلا بچه‌ها معمولا سلایق مشابه همدیگر دارند ولی انسان‌های  بالغ ذائقه‌های متفاوتی دارند. می‌توان گفت در اصل تجربه های زندگی خود هستند. مردم یک جور به دنیا می‌آیند ولی خاص از دنیا می روند.

کلیک کنید و مطالب این صفحه را هم بخوانید!

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

‫2 نظر

  • با اجازه تون مطلب رو توی سایتم میزارم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    You have to agree to the comment policy.