منوی دسته بندی

چطور بازدهی خود را در طول روز به صورت فوق‌العاده‌ای افزایش دهیم؟

چطور بازدهی خود را در طول روز افزایش دهیم؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

چطور بازدهی خود را در طول روز به صورت فوق‌العاده‌ای افزایش دهیم؟

شاید بالابردن بازدهی ما در این روزها، به یکی از دغدغه‌های ما بدل شده است؛ با وجود کرونا و در خانه ماندن، احتمالا بیشتر اوقات احساس بی‌حالی می‌کنیم و به دنبال راهی برای افزایش بازدهی در طول روزمان هستیم. اما برای این کار باید چه کرد؟ بازدهی روزانه ما به ما کمک میکند تا بتوانیم از انرژی خود به خوبی استفاده کنیم.

اول دریابید که در چه اوقاتی فعال‌ترید:

تحقیقات زیادی نشان داده که شادی و انگیزه‌ی افراد در اول صبح شروع می‌شود و به اوج خودش می‌رسد، عصر این حس فروکش می‌کند و در شب دوباره به اوج خودش می‌رسد. در این زمان بازدهی شما معمولا بیشتر خواهد بود.

اما افراد مختلفی عادت دارند شب کار کنند که البته بد نیست. آنها شارژ احساسی‌شان در شب به اوج می‌رسد و ترجیح می‌دهند که کار کنند. بنابراین صبح انرژی‌شان کم می‌شود و می‌خوابند.

 اول باید ببینید جزو کدام دسته هستید. جغد هستید یا سحرخیز؟ معمولا افرادی که در شب کار می‌کنند درونگراتر نسبت به بقیه و دمدمی مزاج، کمی عصبی‌تر، و افسرده‌تر از تیپ معمولی هستند.

افراد معمولی و افرادی که شب می‌خوابند، باثبات‌تر، شادتر، دل‌پذیرتر و درون‌گراتر از دیگران هستند. لذا پیشنهاد می‌شود تماس‌های کاری‌تان را در صبح بگیرید. در آن زمان شما شارژتر از هر موقع دیگر هستید؛ این باعث می‌شود حس خوب‌تان در حرف‌هایتان تاثیر مثبتی بگذارد.

هر زمان که نیاز به استراحت داشتید، به ذهن‌تان فرصت دهید:

شما به‌هرحال یک ماشین کار نیستید که مدام کار کنید. زمانی که از نظر بدنی و چه از نظر ذهنی نیاز به استراحت داشتید، به خودتان مجال دهید. اگر احساس گرسنگی کردید، غذا بخورید. اگر استرس گرفتید، چند دقیقه‌ای را به مدیتیشن و مراقبه بپردازید. هوای خودتان را داشته باشید و نگذارید افکار منفی و بیهوده شما را درگیر کنند. در خصوص مدیتیشن یک مقاله‌ای نوشته‌ام که می‌توانید آن را از اینجا مطالعه کنید.

تحقیقات نشان داده به‌طور میانگین بهترین مدت استراحت برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری، 17 دقیقه استراحت بعد از 52 دقیقه کار است.

برای استراحت کردن نیز بهتر است گوشی‌تان را کنار گذاشته و برای قدم زدن به بیرون بروید. یا کافه بروید و برای خودتان کمی وقت بگذرانید.

یک قهوه قبل از چرت زدن بنوشید:

اگر این کار را انجام دهید، بازدهی‌تان در طول روز و بعد از چرت، به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. همچنین بهتر است 5 الی 10 دقیقه چرت داشته باشید زیرا اگر بیشتر از 20 دقیقهع بخوابید، ذهن‌تان از بیدار شدن همچنان خواب‌آلود خواهد ماند.

اگر روزی حس و کار کردن ندارید، اشکالی ندارد:

گاهی اگر با حال و احساس بد به کار کردن ادامه دهیم، جز تلاش بیهوده چیزی عایدمان نمی‌شود. اگر اتفاقی برای‌تان افتاده، به خودتان فرصت دهید و به آن فکر کنید. آن را ریشه‌یابی کنید و برای اینکه حالتان بهتر شود، فیلم ببینید. کتاب بخوانید و به خودتان برسید. گاهی در طور روز باید 30 دقیقه را فقط و فقط به خودمان اختصاص دهیم.

روزهایی که حال کار ندارید، یوگا کنید. یوگا به بدن و آشفتگی‌های ذهن، آرامش میدهد. باعث می‌شود متمرکزتر به کارتان ادامه دهید.

برای داشتن بازدهی بیشتر، اول روی حال خوب‌تان کار کنید و در زمانی که بسیار فعال هستید، روزتان را شروع کنید.

 

زهرا سادات هاشمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.