پنل کاربری

قضاوت مخاطب در فیلم

5,0 rating based on 1,234 ratings
Verdict
زمان مطالعه: 2 دقیقه
5
(2)

 قضاوت مخاطب در فیلم

وقتی ما به عنوان یک فیلمساز، فیلمی تولید و منتشر می‌کنیم و آن را در اختیار انبوهی از مخاطبان قرار می‌دهیم، غیر از کارکردهای انتقال پیام، آموزش یا هر منظور دیگری، خود را در معرض قضاوت مخاطب قرار می‌دهیم.

مخاطبان هر یک با مشاهده فیلم ما، به یک تصور ذهنی می‌رسند و در مورد موضوع فیلم، شخصیت‌ها و رویدادها قضاوتی در ذهن آنها پدید می‌آید. این قضاوت‌ ها چه تاثیری دارند؟

حال وظیفه ما به عنوان یک فیلمساز چیست؟ ما باید فیلم خود را به گونه‌ای طراحی کنیم که تصویری که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، نزدیکترین تصویر ذهنی به حقیقت باشد!

برای اینکه تصویر ذهنی به بهترین شکل ممکن در ذهن مخاطب اتفاق بیفتد باید به دو نکته مهم توجه کنیم.

الف. توجه به درونمایه

درونمایه فیلم، عبارت است از فکر اصلی یا پیام فیلم یا مطلبی که کلیت یا فیلم به آن می‌پردازد.

سیدنی لومت که یک کارگردان مشهور و بین‌المللی است اعتقاد دارد درونمایه فیلم یعنی همان حرفی که فیلم می‌زند و این همان چیزی است که باید با توجه به آن شخصیت‌ها و سوژه‌های فیلم را به درستی انتخاب کرد. 

نحوه تماشای اثر، تدوین یک فیلم، انتخاب یا ساخت موسیقی فیلم هم در درونمایه فیلم دارای آثار مهمی هستند.

هر چند فیلمساز با ایده‌ای تصمیم به تولید فیلمی می‌گیرد، ولی تاکید بر عناصر چهارگانه فیلم نقش تعیین‌کننده‌ای بر ایجاد درونمایه دارد.

چهار عنصر فیلم:

۱. طرح داستان

۲. حس حاکم بر فیلم

۳. شخصیت‌ها

۴. سبک فیلم

ب. توجه به طرح داستان

فیلمهای اکشن و حادثه‌ای یا فیلمهای ماجرایی و اصطلاحاً کارآگاهی، توجه اصلی‌شان بر طرح داستان است. این فیلم‌ها روندی متفاوت با امور عادی روزمره انسانها را به نمایش در می‌آورند.

همین عامل سبب می‌شود به خلاف زندگی عادی و نرم، این فیلم‌ها دارای ریتم سریعی هستند. 

توجه به موارد فوق می‌تواند به ایجاد ذهنیت درست مخاطب از فیلم ما منجر شود.

موفق باشید – حسین هاشمی

این مقاله را نیز بخوانید: مراحل تولید یک فیلم

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.