پنل کاربری

بایدها و نبایدهای زبان بدن

5,0 rating based on 1,234 ratings
زمان مطالعه: 2 دقیقه
5
(2)

پژوهش‌های علمی که یک فرد می‌تواند در هر دقیقه ۳۰۰ کلمه را بشنود؛ اما از سوی دیگر اغلب ما می‌توانیم در هر دقیقه فقط ۱۵۰ الی ۲۰۰ کلمه تولید کنیم. مشکل این است که ظرفیت پردازش اطلاعات افراد بیش از ظرفیت ابراز این حجم اطلاعات در زمانی یکسان است.

کارل راجر گفته است: بزرگ‌ترین مانع بر سر مکالمه ناتوانی فرد در درست و هوشمندانه گوش کردن است.

زمانی که کسی با شما صحبت می‌کند و شما فقط گوش می‌دهید و هر از گاهی چیزی میان کلام طرف مقابل می‌گویید، بعد از مدتی فرد احساس بهتری دارد و از این که وقت گذاشتید و به حرف‌هایش گوش دادید از شما تشکر می‌کند، چون حس می‌کند درک شده است.

اما چه طور به مخاطب خود نشان دهیم که کاملا حرف‌های او گوش می‌دهیم؟

پیام های مثبت به سخنگو:

. خم شدن به جلو

. ایجاد تماس چشمی

. باز نگه داشتن بازوها و بدن

. قرار گرفتن در وضعیت بدنی رها

. نشستن رو به رو با طرف مقابل خود

. سر تکان دادن و لبخند زدن

پیام‌های منفی به سخنگو:

-نشانه گرفتن طرف مقابل با انگشت

-گرفتن دست جلوی دهان خود

-تکان دادن یا مالیدن اعضای بدن

-بازی کردن با زیورآلات خود

-زدن مداد یا خودکار روی میز

-حرکت مداوم پا

-دست به سینه نشستن

– گرفتن نگاه خود از کسی که در حال صحبت است.

زمانی که بحث کنترل درباره‌ی زبان بدن‌مان می‌شود، به خاطر عاداتی که عمری با آنها زندگی کرده‌‌ایم، به صورت ناخودآگاه عمل می‌کنیم. شانه‌‌های‌مان قوز کرده است چون خجالت می‌کشیم، با موهایمان ور می‌رویم چون عصبی هستیم، در مصاحبه‌ی شغلی سخت و در هم می‌نشینیم چون استرس داریم. مراقب باشید که بدانید زبان بدنتان به اطرافیانتان چه می‌گوید. برای غلبه به عادات عصبی و استفاده‌ی مثبت از زبان بدن تمرین و تمرکز کنید. در این کار پشت کار نشان دهید، با تمرین مداوم هربار آن را آسان‌تر می‌کنید.

کلیک کنید و مطالب این صفحه را هم بخوانید!

آیا این مطلب مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی ستاره سمت چپ کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.